Alcoa® Wheels -vanteet taotaan yhtenäisestä alumiinikappaleesta. Ei hitsausta, levyjä tai liitoksia. Voimakas seos pakotetaan muotoonsa 8000 tonnin prässillä. Suunnattoman taontavoiman lisäksi mekaaniset kokonaislujuudet maksimoidaan lämpökäsittelyllä.
Valmistusprosessi saa alumiinin ylittämään moninkertaisesti teräksen keston. Alcoa® Wheels onkin viisi kertaa teräsvannetta vahvempi. Todennus perustuu yhtäläisen staattisen kuorman laskemiseen molempien vanteiden päälle. Teräsvanne menettää muotonsa painuen 5 cm 13 600 kilon alla. Yksittäinen Alcoa® Wheels -vanne kestää peräti 71 200 kg kuorman ennen vastaavaa painumista.
Sorvaamalla pienimmätkin mittapoikkeamat saadaan alumiinikiekosta täysin vakaa ja tasapainoinen. Vasta rengasasennus saattaa muuttaa painopisteitä, jolloin kokonaisuuden tasapainotus on tarpeen.
Alumiinin luontainen oksidikerros on itsessään korroosiosuoja. Etenkin pohjoiseen kaivataan silti lisättyä suolankestoa. Pinnoitteet ovat mennyttä aikaa: ainut äärimmäisen keston takaava ratkaisu on suoja-aineen kemiallinen upotus. Sellainen on Dura-Bright®-käsittely. Suojan koostumus poistaa lisäetuna kiillotuksen tarpeen. Normaaleissa käyttöoloissa pinta säilyy kirkkaana vuosia pelkällä pesulla. XBR:n edistyneempi seuraaja EVO-teknologia sallii pesuliuoksen pH-arvoksi 2-12. Myös vahvistettu reunasuoja Dura-Flange® -upotetaan vanteen rakenteeseen. Tämä ehkäisee terävöitymistä jopa kaksinkertaistaen vanteen käyttöiän samoissa olosuhteissa.
Vanteen tunnistus
Alcoa® Wheels -vanteen tunnistat vanteen huuleen sijoitetuista stanssimerkinnöistä. Niihin kuuluvat JWL- ja DOT-sertifiointi, sekä vanteen valmistuspäivämäärä. JWL-T viittaa japanilaiseen iskunkestävyystestiin, ja DOT määrittää amerikkalaisstandardin FMVSS 120 mukaisen keston tieliikenteessä. Alcoa® Wheels -logo on vanhimmissa vanteissa tarrana, mutta vuodesta 2009 kaiverrettu myös näkyvästi metalliin.
Iskutestin tulokset
Japanilainen JWL-testi simuloi ajoneuvon iskeytymistä korkeaan kadunreunakiveykseen 50 km:n tuntinopeudella. 910 kilon paino pudotetaan renkaan ja vanteen kokoonpanoon:
Teräsvanteen reuna vääntyy huomattavasti ja ilma vuotaa pois renkaasta. Alcoa® Wheels läpäisee testin onnistuneesti.
Eräs vanteen tunnistustekijä on keveys. Uusin MagnaForce®-metalliseos Ultra ONE® -vanteissa mahdollistaa jopa 49% teräsvannetta kevyemmän rakenteen. Kokonaiskevennys riippuu yhdistelmästä. Keskimääräinen painoero rakentuu seuraavasti (päivitetty 22.2.2023):
-9,1 kg per 19,5 x 7,50
-15,8 kg per 19,5 x 8,25
-20,4 kg per 19,5 x 14,00 ET120
-14,7 kg per 22,5 x 8,25 Ultra ONE®
-11,5 kg per 22,5 x 9,00 Ultra ONE®
-19,1 kg per 22,5 x 11,75 ET0
-18,1 kg per 22,5 x 11,75 ET120 Ultra ONE®
-18,5 kg per 22,5 x 11,75 ET135
Tämä keventää 9-akselista yhdistelmää noin 460 kg.
[]–[] = – 18,5 x 2
||–|| = – 11,5 x 4
||–|| = – 11,5 x 4
[]–[] = – 18,5 x 2
||–|| = – 14,7 x 4
||–|| = – 14,7 x 4
||–|| = – 14,7 x 4
||–|| = – 14,7 x 4
||–|| = – 14,7 x 4
= 166 + 294 = 460 kg